Waterschap De Dommel geeft publiek een kijkje achter de schermen

12 januari 2011

Persbericht fractie bedrijven Waterschap De Dommel

Waterschap De Dommel geeft publiek een kijkje achter de schermen

Op 17 februari aanstaande gaan de spreekwoordelijke deuren van Waterschap De Dommel even op een kier. Tijdens de Innovatiedag geven medewerkers van het Waterschap namelijk graag tekst en uitleg over hun werkgebied en innovatieve ontwikkelingen en projecten, die normaal gesproken niet zichtbaar zijn voor het grote publiek. Iedereen die interesse heeft voor het wat, hoe en waarom van ons eigen Waterschap, is die dag van harte welkom.

De Innovatiedag 2011 vindt plaats in het gebouw van de waterzuiveringsinstallatie in Tilburg. “We denken dat er vooral veel belangstelling zal zijn voor onze nieuw te realiseren energiefabriek”, voorspelt Ben Besselink, namens de bedrijven lid van het dagelijks bestuur van Waterschap De Dommel. “Het is namelijk ons streven om de Tilburgse waterzuiveringsinstallatie energieneutraal te laten functioneren. Nu al halen we een energierendement van 50% uit rioolslib. Binnen twee jaar is dat wellicht 100% of meer”, weet Besselink. “De vooruitzichten zijn dermate gunstig dat we inderdaad verwachten alle gegenereerde energie niet zelf op te kunnen krijgen!”

Daar waar de Innovatiedag openstaat voor iedereen, is vooral de ondernemer gebaat bij een bezoekje. “Want juist ook het bedrijfsleven levert ons de ideeën en producten die innovaties mogelijk maken”, onderkent Besselink. Ook is het bedrijfsleven gebaat bij een zo hoog mogelijke rendement uit de activiteiten van het Waterschap. “Besef maar eens dat in het watersysteem waaronder beekherstel, ecologische verbindingszones en dergelijke, jaarlijks zo’n 30 miljoen euro omgaat; de afvalwaterketen vraagt ruim 60 miljoen op jaarbasis! Dat betekent alleen al voor Waterschap de Dommel dat er jaarlijks 90 miljoen nodig is om aan onze verplichtingen te voldoen. De 25 nationale Waterschappen leveren dus heel wat werkgelegenheid.”

Naast de presentatie van de energiefabriek zal de Innovatiedag ook ruim aandacht besteden aan andere innovatieve projecten en nieuwe manieren van waterberging ter voorkoming van wateroverlast en de gevolgen hiervan voor de maatschappij. Want enerzijds waarborgt het Waterschap de zuivering van water en brengen ze dat als zuiver oppervlaktewater weer terug in het ecosysteem, maar anderzijds zorgen ze ook voor “veiligheid, voldoende water en droge voeten”, zoals Besselink de opdracht van het Waterschap bondig samenvat.

Tot slot beklemtoont hij graag dat innovatie niet zozeer leuk is, maar simpelweg noodzakelijk. “We moeten efficiënter omgaan met onze middelen en ook effectiever samenwerken met overheden en bedrijfsleven om tot optimale rendementen te komen. Daarbij past een moderne organisatie. Waterschap de Dommel heeft dan ook veel aandacht besteed aan sociale innovatie. Er staat nu een organisatie die haar trekkersrol absoluut kan waarmaken!“

Innovatiedag Waterschap de Dommel
17 februari 2011
van 12.00 – 17.00 uur
Gebouw Waterzuiveringsinstallatie